Raadsvragen gesteld aan het college van Barneveld door De heer A.H. van de Burgwal van Pro’98

Foto: Barneveld.nieuws.nl

Hoe beoordeelt het college een instrument I-PGB in relatie tot het beleid van de gemeente Barneveld? 

Antwoord: Doel van het  Integraal PGB (I-PGB) is om inwoners die meervoudige of complexere ondersteuning nodig hebben over zorgwetten heen of binnen één gezin meer regie en maatwerk te bieden. Wij bieden als gemeente ook zoveel mogelijk maatwerk in samenhang/afstemming met overige ondersteuning die er mogelijk al is of nodig is, alleen doen wij dat binnen de kaders van gemeentelijke taken, en budgettair niet over de wetten heen (zoals is vastgesteld  in het 3D beleidskader het rijksbudget per decentralisatie als taakstellend te hanteren). Daarnaast is er vastgesteld dat er binnen de Participatiewet geen PGB wordt verstrekt.

Hoe beoordeelt u de behaalde resultaten van de pilot voor deelnemers en gemeente in relatie tot de huidige praktijk van de gemeente Barneveld?  Welke mogelijkheden en kansen ziet u?

 

Antwoord: Het is goed dat er wordt gekeken naar de (on)mogelijkheden die sommige wettelijke kaders opwerpen en om uit te gaan van de ondersteuningsvraag van de inwoner en in de pilot manieren van werken uit te proberen en te evalueren en van hieruit met een conclusie te komen wat wenselijk en haalbaar is.

Welke nadelen of belemmeringen zouden er wellicht zijn?

Antwoord: Een PGB is niet altijd een geschikt middel of oplossing voor iedereen, budgethouders of hun mantelzorgers moeten de regie willen en kunnen nemen, ze worden werkgever, moeten een administratie voeren en niet iedereen zit daar op te wachten of kan dit. Wij proberen als gemeente binnen de Zorg in Natura (ZIN) ook een zo ruim mogelijk aanbod te creëren (inkoop via Zeeuws model of bestuurlijk aanbesteden, instroommogelijkheden tussentijds voor nieuwe aanbieders die aan de voorwaarden voldoen) en is er bijvoorbeeld binnen de Wmo de mogelijkheid voor aanbieders om zelf op of af te schalen qua ondersteuning als de situatie daar om vraagt.

De pilot loopt sinds eind 2014, maar veel resultaten zijn nog onduidelijk en randvoorwaarden moeten geregeld worden. Er wordt op dit moment nog gewerkt door TNO aan een kosten-baten analyse, want de kosten-baten zijn tot op dit moment nog niet onder

Het gaat om een relatief kleine groep mensen die baat heeft bij het Ipgb; daarom is deze kosten baten analyse ook belangrijk: hoe groot zou de investering moeten zijn in alle huidige systemen en werkwijzen? Of zijn er ook andere oplossingen?

Daarnaast zitten er voor de gemeente financiële risico’s aan die niet op voorhand gedekt worden en brengt dit in de uitvoering veel werk met zich mee. Een overlap tussen wetten en verschuiving van budgetten heeft daarnaast ook gevolgen voor bijvoorbeeld de eigen bijdrage; hoe kan deze nog op een correcte manier worden vastgesteld? Ook op het gebied van privacy zijn er nog vragen.

Hoe beoordeelt u de kans om als gemeente nog in te stappen in de pilot?

Antwoord: Wij vinden het haalbaarder om klein te beginnen en om in 2018 lokaal te kijken welke mogelijkheden er zijn om binnen één wet de budgetten van een gezin kunnen samenvoegen (welke voor en nadelen zitten hier aan, is dit wenselijk en in welke situaties heeft dit meerwaarde), of welke mogelijkheden er zijn tussen de Wmo en Jeugdwet, omdat dit wetten zijn die beiden bij de gemeente liggen en we hier makkelijker slagen kunnen maken en van daaruit verder te kijken. Daarom hebben wij niet de wens om in te stappen in de pilot op dit moment.

Als wordt gekeken naar de cijfers intern hebben we op dit moment 208 verschillende budgetten verstrekt aan 167 personen binnen de Wmo en de Jeugdwet. Er zijn 12 huishoudens die meerdere budgetten hebben van verschillende personen binnen de Jeugdwet en er is 1 huishouden met 2 personen die binnen de Wmo ondersteuning heeft. Er is geen huishouden met budgetten in zowel de Jeugdwet als de Wmo.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen