Barneveldse aanpak van laaggeletterdheid

Foto: Barneveld.nieuws.nl

Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het plan van aanpak om laaggeletterdheid in onze gemeente terug te dringen. Wethouder Didi Dorrestijn-Taal: ‘Met deze aanpak vergroten wij kansen voor inwoners die problemen hebben op het gebied van taal.’

Plan van aanpak
In 2017 hebben gemeente en partners, die betrokken zijn bij taalverhoging en andere basisvaardigheden, een visie op de aanpak van laaggeletterdheid opgesteld. In de visie zijn 5 bouwstenen benoemd die voorwaarden vormen om laaggeletterdheid aan te pakken: samenwerking, toegankelijkheid, communicatie, voorzieningen en kennis. Een onafhankelijk kwartiermaker heeft op basis van de visie gesprekken gevoerd met partners, waaronder de Bibliotheek Barneveld, Welzijn Barneveld, diverse taalaanbieders en organisaties die contact hebben met de doelgroep. In het plan van aanpak komen de uitkomsten van die gesprekken samen in duidelijke acties op basis van de bouwstenen uit de visie.

Enkele kenmerkende acties zijn:
 Er komt een herkenbare plek waar mensen terecht kunnen met vragen, voor hulp en activiteiten. De werktitel van deze plek is ‘Taalhuis’
 Er komt een coördinator voor het Taalhuis
 Vanuit het onderwijs is een werkgroep gestart die onderzoekt hoe laaggeletterdheid onder kinderen voorkomen kan worden.
 Inzet van taalambassadeurs die vanuit hun eigen ervaring meedenken hoe we laaggeletterden kunnen helpen
 Campagne opzetten om het taboe op laaggeletterdheid te doorbreken
 De partners zetten zich in om zelf in eenvoudige taal te communiceren
De rode draad in de aanpak is het werken vanuit de vraag vanuit de doelgroep. Mensen zoeken graag iets in een voor hen vertrouwde omgeving. Zo sluiten nieuwe en aanvullende activiteiten aan op de identiteit van de dorpskernen en op de reeds aanwezige activiteiten en voorzieningen. Het plan van aanpak wordt ter kennisname aan de gemeenteraad aangeboden.

Laaggeletterdheid
In de gemeente Barneveld heeft 1 op de 9 inwoners moeite met lezen en schrijven. Dit komt overeen met het landelijk gemiddelde. Om mee te kunnen doen in de samenleving is het van groot belang om de Nederlandse taal te beheersen. Naast het kunnen lezen en schrijven moeten mensen ook vaker digitaal vaardig zijn. Om laaggeletterdheid terug te dringen is het belangrijk om niet alleen het taalniveau te vergroten, maar om ook reken- en digitale vaardigheden te verbeteren.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen