ChristenUnie maakt zich zorgen over de overvolle treinen tijdens de spits

Foto: Barneveld.nieuws.nl

Lukas Scheijgrond en Jaap van den Top stellen raadsvragen

Sinds Connexxion verantwoordelijk is geworden voor het treinverkeer op de Valleilijn is het aantal treinen dat rijdt fors uitgebreid. Toch is er, met name in de spits, sprake van bomvolle treinen.

Wij kunnen niet anders dan concluderen dat het lef dat Connexion heeft getoond door de dienstregeling uit te breiden geleid heeft tot meer mensen die de trein kiezen als vervoermiddel. De ChristenUnie vindt dat om verschillende redenen positief. Allereerst heeft het dus bijgedragen aan een betere ontsluiting van onze gemeente. Mensen kunnen nu gemakkelijker kiezen voor de trein als alternatief voor bijvoorbeeld de auto.

Dat brengt met zich mee dat er daardoor minder broeikasgassen uitgestoten worden. Ook dat is positief. Om al deze reizigers goed te kunnen bedienen is het nodig dat er op drukke momenten langere treinen kunnen rijden. Dat is hard nodig om er voor te zorgen dat deze mensen de trein blijven kiezen.

Wij beseffen dat het college van B&W niet verantwoordelijk is voor de verlenging van de perrons, maar als college en gemeenteraad van Barneveld zijn we wel verantwoordelijk voor het opkomen voor de belangen van onze inwoners en bedrijven.

In diverse media was te lezen dat een verlenging van stations langs de Valleilijn, waaronder station Barneveld Centrum, mogelijk niet door gaat of uitgesteld wordt door een conflict tussen de provincie Gelderland en het ministerie van Infrastructuur. Dit heeft te maken met het feit dat Prorail van het ministerie geen financiële risico’s mag dragen voor opdrachten van derden. A

Daarom vinden we het belangrijk dat het college zich hard maakt voor verlenging van station Barneveld Centrum naast de inzet die er ook is voor stations op de lijn Amersfoort-Apeldoorn.

  1. Klopt de uitleg van de situatie zoals wij die begrepen hebben?
  2. Hoe zet het college zich in om op korte termijn een verlenging gerealiseerd te krijgen bij station Barneveld Centrum? Omdat het zelfde geldt voor stations Ede-Wageningen, Lunteren en Hoevelaken lijkt het ons logisch om dit samen met regio Foodvalley op te pakken.
  3.  In hoeverre wordt het streven naar langere stations samen met de andere regiogemeenten opgepakt?

Lukas Scheijgrond en Jaap van den Top

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen