Dierenambulance Putten-Barneveld stopt ermee

Foto: Facebook

Gemeentes komen afspraken niet na

Dierenambulance Putten-Barneveld stopt met haar werkzaamheden. Volgens het bestuur komen de gemeentes Putten en Barneveld hun afspraken niet na en zit de Dierenambulance met een tekort aan vrijwilligers en een begrotingstekort van € 25.000 per jaar.

Het contract met de gemeentes is per 1 januari 2021 eenzijdig opgezegd.

De voorzitter en penningmeester van de Dierenambulance Putten-Barneveld zijn van mening dat de gemeentes zich niet houden aan hun beloftes. De toezegging van één van de twee gemeentes om actief vrijwilligers en sponsors te werven heeft tot dusver niet veel opgeleverd, aldus voorzitter Cor Lubbers. “Bij het opstarten van de dierenambulance in 2018 heeft de gemeente in diverse krantenadvertenties geplaatst. Maar daar is niets uitgekomen en de gemeente heeft het erbij gelaten.”

“Op dit moment kampen we met een groot tekort aan vrijwilligers. We zijn met ons vijven, maar de gemeentes verwachten wel van ons dat we 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar zijn. Dat is met vijf vrijwilligers niet te doen.”

Gewonde vogels

Daarnaast is er onenigheid over de dienstverlening. “Het meeste werk zit in het ophalen van gewonde vogels, maar daar willen de gemeentes niet voor betalen,” zegt Lubbers. “We vragen ons dan af wie er wél verantwoordelijk voor de vogels is.”

De Dierenambulance komt niet uit met het gestelde budget. Penningmeester Hans Verkerk: “Elk jaar komen we € 25.000 tekort.” De gemeentes hebben een mediator ingeschakeld en een extra geldbedrag aangeboden van € 5.000 per jaar, maar dat blijft ontoereikend, aldus de voorzitter.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen