Nieuwe plannen Schiphol over de vliegroutes gaan meer overlast opleveren in Gelderland

De mogelijke vierde aanvliegroute.
De mogelijke vierde aanvliegroute.
Foto:

EDE – De actiegroep Stop de 4de Route uit Wageningen heeft al meer dan dertigduizend handtekeningen opgehaald tegen de plannen voor een nieuwe aanvliegroute naar Schiphol.

Ook veel Gelderlanders zijn tegen dit plan, omdat vliegtuigen lager dan ooit over een groot gedeelte van onze provincie komen te vliegen. Dit schrijft Omroep Gelderland op haar site.

Van Arnhem tot Tiel, Wageningen, Ede, Barneveld en Geldermalsen: als de plannen van Schiphol doorgaan, krijgt dat gebied volgens de actiegroep te maken met geluidshinder van meer dan 60 decibel.

Over de Ginkelse en Edese Heide in Ede, daar komen nu de vliegtuigen op een hoogte van 4 tot 5 km over. Als de plannen van de nieuwe aanvliegroute door gaan komen de toestellen op 2 km hoog over. Met als gevolg dat er wel 120 vliegtuigen per dag, die veel lager gaan overkomen over de natuurgebieden van de gemeente Ede.

Ook is nog niet bekend via welke route die vliegtuigen dan weer opstijgen.

Als die vertrekroute over hetzelfde gebied loopt, gaat dat nog meer overlast geven. Volgens initiatiefnemer Klaas Wagenaar van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen is nog veel onduidelijk over hoe de nieuwe aanvliegroute naar Schiphol precies gaat lopen.

“Wij denken dat de overheid de plannen voor de aanvliegroute zo lang mogelijk vaag wil houden. Dan voelen burgers zich wat minder aangesproken en komt er minder bezwaar. Maar dan ineens is het zover en gaat het plan door. Wij willen meer solidariteit zodat bewoners niet tegen elkaar worden uitgespeeld. Daarom zitten we er al in zo’n vroeg stadium bovenop.”

Stichting Geluidshinder

De landelijke Stichting Geluidshinder bevestigt het vermoeden dat de nieuwe aanvliegroute voor veel overlast kan zorgen: “In het Rivierengebied en de Gelderse Vallei is een vliegtuig op 2 kilometer hoogte goed te horen. Daardoor zal de rust verder afnemen”, denkt Erik Roelofsen van de stichting.

“Het vliegtuiggeluid komt boven de 60 decibel uit en dat betekent dat het op de voorgrond zal klinken. Bovendien zullen ook gebieden die nog vóór de aanvliegroute liggen, te maken krijgen met geluidshinder door vliegtuigen die lager vliegen dan nu. De aanvlieghoogte boven Arnhem bijvoorbeeld zal tussen de 2300 en 2500 meter gaan liggen. En dat is ook duidelijk hoorbaar.”

Bron Omroep Gelderland

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen