Gianni van de Craats maakt overstap naar de BMW M2 Cup

Foto:

HARSKAMP – Gianni van de Craats maakt dit jaar, na twee seizoenen in de Ford Fiësta Sprint Cup, de overstap naar de BMW M2 Cup.

Samen met kameraad en teamgenoot Sen Roodenburg deelt de zeventienjarige Harskamper de M2-bolide van Bas Koeten Racing. In april rijdt Gianni zijn eerste race op het circuit van Zandvoort. Inmiddels heeft Van de Craats de bolide aan de tand gevoeld op het circuit van Zolder en op het TT-circuit van Assen.

“Het waren wel goede testdagen”, blikte Van de Craats terug. “We hebben veel geleerd. Op het circuit van Zolder was het in het begin van de dag was sowieso heel nat. De M2 bevalt echt goed, het is zo’n gave auto. De auto is ook bijna niet te vergelijken met de Fiësta, waarin ik de afgelopen jaren reed. De M2 is een achterwiel aangedreven auto in plaats van een voorwiel aangedreven zoals de Fiësta. Daarnaast is de M2 superzwaar in vergelijking met de Fiësta. Het is een compleet andere manier van rijden.”

De Fiësta waarin Van de Craats de afgelopen twee seizoenen reed, beschikt over een 1.0 liter Ford Eco Boost-krachtbron met zo’n 150 pk. De BMW M2 daarentegen beschikt over een zes-in-lijn-motor die 450 pk en 550 Nm torque heeft. Dat maakt de M2 ruim vier keer zo krachtig als de Fiësta.

Sen Roodenburg is geen onbekende voor Gianni. Vorig seizoen waren ze al teamgenoten en concurrenten bij Bas Koeten Racing in de Ford Fiësta ST Sprint Cup. Beide heren wilden een stapje hoger gaan racen en kwamen al snel tot de conclusie dat een auto delen geen gek idee zou zijn: “Het is superfijn om Sen als teamgenoot te hebben. Ik ken Sen als een snelle gast en hij weet goed wat hij doet. Hij is heel relaxed. Het is superfijn om met hem samen te werken. We rijden iedere race allebei een halfuur. Halverwege, tijdens de pitstop, wisselen we. We hebben nog niet bepaald wie er begint en wie er eindigt. Dat zullen we per race bekijken. Het wordt de eerste paar weekenden aftasten. We gaan ons uiterste best doen, maar ik durf nog niet echt verwachtingen te hebben.”

De stap van de Ford Fiësta naar de BMW M2 Cup is enorm groot. Een logische tussenstap was de Mazda MX-5 Cup geweest, maar daar voelde Van de Craats vrij weinig voor: “Ik vond de MX-5 eigenlijk een te kleine stap. Je wil natuurlijk een beetje vooruitgang boeken en ik vond het verschil tussen de Fiësta en de MX-5 te klein.”

Hoewel hij in auto’s racet is de liefde voor de kartsport nog niet gedoofd. Daarom rijdt de fanatiekeling dit jaar ook nog enkele wedstrijden in het Nederlands kampioenschap karting in de ID Shifter: “Karten doe ik vooral voor m’n plezier en het is een goede fysieke training. Een paar wedstrijden overlappen elkaar. Ik denk dat ik daarom ook maar een handvol wedstrijden meedoe in de kart.”

De kalender van de BMW M2-cup doet veel mooie circuits aan in binnen- en buitenland. Het seizoen wordt op het circuit van Zandvoort afgetrapt in het weekend van 16 april. Precies een maand later komen de rijders in het kampioenschap in actie op de Oostenrijkse Red Bull Ring. Vervolgens rijden zij op het circuit van Zolder, nogmaals in Zandvoort, op Spa-Francorchamps en eind oktober sluiten zij het kampioenschap af op het TT-circuit van Assen. “Ik vind het gaaf dat we ook naar de Red Bull Ring gaan. Maar uiteindelijk maakt het niet uit op welk circuit je rijdt. Je moet gewoon ieder weekend je best doen.”

Net als in de Ford Fiësta Cup racet de zeventienjarige snelheidsduivel voor het team van Bas Koeten. De samenwerking met het team is hem uitstekend bevallen: “Het team is supergemotiveerd om te winnen en het is heel goed te zien dat we dat allemaal hebben. We helpen elkaar om te winnen en het is de afgelopen jaren supergoed bevallen.”

Onlangs was de BMW-coureur te vinden op de koude vlaktes van Finland. Hij was daar samen met Dakar-coureur Mitchel van den Brink aan het ijsdriften. In een kleine buggy scheurden ze over het ijs heen en dat leverde heel vette beelden op. Nu is de focus geheel op de autosport met zijn racedebuut in de BMW M2 op Zandvoort.

Gianni bedankt zijn ouders, familie, sponsoren en Bas Koeten Racing voor de geweldige ondersteuning.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen