Autocoureur Gianni van de Craats maakt debuut in ADAC GT4 in BMW M4 bij FK Performance

HARSKAMP – Gianni van de Craats (19) uit Harskamp maakt komend seizoen zijn debuut in het Duitse ADAC GT4-kampioenschap voor het team van FK Permormance en doet dit in een BMW M4 GT4. Vorig jaar kroonde Gianni zich tot BWM M2 CS Cup-kampioen, maar is nu klaar voor de volgende indrukwekkend stap in zijn carrière.

“Het is wel een grote stap die ik nu maak, maar ik denk wel dat het een logische stap is”, begint de regerend kampioen in de Benelux BMW M2 Cup over zijn overstap naar de 550 pk sterke BMW M4 GT3. “Ik heb al wat testdagen gehad met de auto. Ik heb met de auto getest op Portimão om daar met het team mee te lopen en ervaring op te doen, zowel met het team als met de nieuwe auto.”

Daarnaast heeft Gianni samen met zijn nieuwe teamgenoot Moh Ritson een weekend meegereden in de GT4 wintercup: “Dat was een toffe ervaring en ja… het is gewoon een geweldige auto. Portimão is een tof circuit en het gevoel was direct goed in de auto.”

De jonge Britse teamgenoot van Van de Craats reed vorig jaar ook al in de ADAC GT4 en heeft dus al wat ervaring. De chemie tussen Van de Craats en Ritson was direct merkbaar: “Het is een hele aardige gast. Afgelopen seizoen al GT4 gedaan met FK. Enorm snelle en aardige jongen en goede toevoeging voor het team. Ik hoop dat we er met z’n tweeën een goed seizoen kunnen rijden en mooie resultaten kunnen boeken. Ik heb al veel met hem gesproken en ik denk dat we veel van elkaar kunnen leren.”

Naast testdagen en een raceweekend heeft Gianni deze winter veel tijd doorgebracht met de KNAF Talent Academy. Hier hield hij zich de afgelopen maanden vooral bezig met fysieke trainingen, maar daarnaast leert hij ook veel over autotechniek dat hem kan helpen bij het afstellen van zijn auto.

“In grote trekken lijken de M2 en de M4 GT4 wel op elkaar”, vertelt Van de Craats over zijn overstap van de ene BMW naar de andere. “Omdat het allebei nieuwe BMW’s zijn, lijken de systemen natuurlijk veel op elkaar. Toch zijn er wel degelijk verschillen en deze zijn vooral te ‘voelen’: “Vooral het snelheidsverschil is groot, maar er zit ook een verschil in de banden. Nu rijd ik met Pirelli’s in plaats van Hankook en deze zijn een stuk moeilijker op te warmen.”

Alhoewel het nieuwe kampioenschap kansen bieden, zal het niet makkelijk worden. Gianni noemt het ADAC GT4 ‘het is het meest competitieve GT4 veld van de hele wereld’. Toch laat Gianni zich niet gek maken: “Het zal een hele uitdaging worden, maar daar houd ik wel van. We rijden op zes circuit dit jaar. Van die zes heb ik al op de Lausitzring, de Hockenheimring en Red Bull Ring gereden. Op Oschersleben, de Norisring en de Nürburgring heb ik nog niet gereden. Het zijn allemaal iconische banen, echte rijdersbanen. Ik vind het toch wel bijzonder om het hele jaar op zulke toffe circuits mag rijden.”

Van de Craats vertrekt naar het Duitse team van FK Performance. Hoewel hij pas kort bij het team zit, voelt hij zich er nu al op zijn gemak: “Ik kende al wat mensen die ook naar het team vertrokken, dus dit maakte de stap om samen te kijken naar de mogelijkheden ook weer wat kleiner. In oktober heb ik een testdag met ze gehad en toen voelde het al meteen erg goed. Ik kan het goed vinden met de teameigenaren. Ze hebben allebei geracet, dus ze snappen hoe het spelletje in elkaar steekt.”

Gianni maakt flinke sprongen, nu hij begint aan zijn vierde seizoen in de autosport. Na een paar jaar karting met ID Engines volgde de autosport in de Ford Fiesta Sprintcup en daarna maakte hij vorig jaar zijn debuut in de BMW M2 Cup. Nu doet hij alweer de volgende grote stap in zijn carrière. Om deze stap volledig te dekken zoekt Gianni nog wel wat support van sponsoren: “Ik ben erg blij met mijn sponsoren die mij weer steunen en mijn nieuwe sponsoren die dit mede mogelijk maken voor mij. Ik heb er in de wintermaanden één sponsor bijgekregen, maar eigenlijk is dat natuurlijk niet genoeg, dus ik zoek zeker nog wat mensen die mij willen ondersteunen. Als sponsor krijg je natuurlijk een mooie plek op de auto en krijg je veel air-time tijdens de live-uitzendingen van het ADAC GT4. Daarnaast wil ik nog een sponsordag organiseren met taxi-ritjes op het circuit.”

Ingezonden via Bas Kaligis

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen