College onderzoekt verkeers- en milieueffecten van eventuele railterminal

Foto: Barneveld.nieuws.nl

Letter of Intent tussen Stuurgroep Railterminal BIK en mogelijke terminalexploitant

Het college van burgemeester en wethouders en de BIK Barneveld hebben de afgelopen periode, op verzoek van de gemeenteraad, onderzoek gedaan naar de mogelijke verkeers- en milieueffecten van een eventuele railterminal in Barneveld. De onderzoeken (van respectievelijk Buck Consultancy International en de Antea Group) wijzen uit dat er geen onoverkomelijke bezwaren hoeven te zijn voor het realiseren van een railterminal langs de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn bij Harselaar-Zuid.

De afgelopen jaren is vaak gesproken over de kansen, mogelijkheden en voorwaarden voor een railterminal in Barneveld. Het college besloot – mede omdat de gemeenteraad daartoe had opgeroepen – in het najaar van 2019 nog éénmaal, samen met de BIK Barneveld, de railterminalbehoefte bij ondernemers in kaart te brengen. Deze bleek er nog steeds te zijn. Daarnaast vertelden deskundigen dat een railterminal in Barneveld haalbaar kan zijn:

  • De gemeente Barneveld ligt langs de internationale TEN-T Corridor North Sea-Baltic States;
  • Vanwege de noodzaak om de uitstoot van CO2 en fijnstof te verminderen, moeten meer goederen per trein worden vervoerd;
  • Het Havenbedrijf Rotterdam moet in 2025 40% méér goederen per trein vervoeren.

Marktinteresse

De afgelopen periode bleek ook dat er serieuze marktinteresse is voor het realiseren van een railterminal in Barneveld. Dat leidde recent tot het ondertekenen van een zogenoemde Letter of Intent tussen de Stuurgroep Railterminal van de BIK Barneveld, de Cabooter Group en Cargobeamer. De marktpartij onderzoekt de mogelijkheden om in Barneveld, net zoals recent in Calais gebeurde, een elektrische terminal (de eerste elektrische terminal in Nederland) te realiseren. Zo’n elektrische terminal is nóg duurzamer en zal nóg minder effecten op de omgeving hebben.

Het college van burgemeester en wethouders ziet

  • op basis van het (eerdere én geactualiseerde) behoefteonderzoek “Barneveld Duurzaam Bereikbaar”,
  • op basis van de gesprekken met deskundigen en bezoeken aan railterminals,
  • op basis van de inmiddels getoonde marktbelangstelling voor de eventuele realisering en exploitatie van een railterminal in de gemeente Barneveld (onder andere vanwege de ondertekening van een Letter of Intent tussen de Stuurgroep Railterminal Barneveld van de BIK Barneveld, Cabooter Group en Cargobeamer),
  • op basis van de belangstelling onder ondernemers in gemeente Barneveld, Regio Foodvalley en Regio Amersfoort om actief te participeren in een railterminalinitiatief (getuige de oprichting van een Stuurgroep Railterminal Barneveld van de BIK Barneveld),
  • én op basis van de quick scans op het gebied van verkeer, geluid, luchtkwaliteit geur en stikstof,

voldoende aanleiding om een initiatief voor de realisering van een railterminal in de gemeente Barneveld met en positieve grondhouding te beoordelen.

Voorstel

Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor om kennis te nemen van de onderzoeksrapporten (waarom de gemeenteraad had gevraagd) en een initiatief om een (elektrische) railterminal te realiseren af te wachten. Tot die tijd worden geen investeringen gedaan.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen