Patiënten geven Ziekenhuis Gelderse Vallei een 8,5 en 8,3

Foto: ZGV

EDE – Ziekenhuis Gelderse Vallei heeft van april 2022 t/m maart 2023 online vragenlijsten naar patiënten gestuurd om hun mening over het ziekenhuis te horen.

Het Edese ziekenhuis wil weten wat patiënten vinden om de zorg continu te kunnen verbeteren. Het ziekenhuis is trots op de uitkomsten: gemiddeld krijgt het ziekenhuis van patiënten een 8,5 voor de poliklinieken en een 8,3 voor de verpleegafdelingen.

In totaal vulden 2.800 patiënten, verspreid over 22 medisch specialismen, de poliklinische vragenlijst in. 1.000 patiënten, van 17 medisch specialismen, reageerden na hun ziekenhuisopname op de vragenlijst over de verpleegafdeling waar zij waren opgenomen.

90% van de patiënten beslist mee
Op het onderwerp ‘samen beslissen’ wordt hoog gescoord: 90% van de volwassen patiënten van de poliklinische vragenlijst geeft aan dat het mogelijk was om mee te beslissen over hun behandeling of onderzoek. Verreweg de meeste ouders (86%) gaven aan dat zij volledig konden meebeslissen over de zorg en behandeling van hun kind: ‘Er was genoeg ruimte voor onze vragen en input’, aldus een van de ouders.

Wachttijden zijn aandachtspunt
In vrijwel alle vragenlijsten scoort het ziekenhuis het minst goed op de vraag over de wachttijd in de wachtkamer. Patiënten geven aan dat ze vaak moeten wachten tot ze aan de beurt zijn en dat zij graag meer informatie krijgen over de meest actuele wachttijd. Het ziekenhuis stimuleert medewerkers dit laatste continu in de gaten te houden zodat de wachttijden op het scherm in de wachtkamer de meest actuele wachttijd tonen.

Complimenten en waardevolle tips
Alle patiënten is ook gevraagd wat erg goed ging en waar de zorg nog verbeterd kan worden. Ziekenhuis Gelderse Vallei heeft met plezier al deze complimenten en waardevolle tips gelezen. De complimenten zijn warm ontvangen door het zorgpersoneel en het ziekenhuis gaat gedreven aan de slag met de aangedragen tips en verbeteringen.
Ziekenhuis Gelderse Vallei is trots op de opzet én uitkomsten van deze centrale patiëntervaringsmeting. Het is belangrijk om continu zicht te houden op hoe patiënten de zorg ervaren. Zodra het is ingeregeld in het nieuwe Elektronische Patiëntendossier, vinden de metingen weer plaats en kunnen patiënten na hun bezoek weer een vragenlijst verwachten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen