Keolis is gestart met de vernieuwing van de RRReis-treinen op traject Amersfoort - Ede-Wageningen.
Alle treinen worden aan de buiten- en binnenkant volledig gemoderniseerd. Ook wordt, in alle treinen die dat nog niet hebben, een toilet ingebouwd. Dat gebeurt één voor één in de werkplaats. In het najaar van 2025 stappen reizigers in de eerste vernieuwde trein. Het duurt ongeveer twee jaar om alle treinen te vernieuwen. Vanaf dinsdag 6 mei wordt de ochtendspits tussen Amersfoort Centraal en Barneveld Zuid een bijzondere extra trein ingezet: de Mat ‘64. Zaterdag 3 mei rijdt de trein een eerste testrit op het traject.
Alle treinen worden compleet vernieuwd. De buitenkant van de treinen krijgt een volledig nieuwe uitstraling in de kleuren van RRReis. Ook wordt de binnenkant van de treinen helemaal vernieuwd. Zo komen de nieuwe kleuren terug in de stoelbekleding en op de wanden. Er zijn twee verschillende types treinen: Flirt en Protos. Door de indeling van de treinen aan te passen, lijken ze meer op elkaar en stappen reizigers sneller in en uit. Daarnaast bieden diverse vernieuwingen veel extra comfort aan de reizigers:
Vanaf dinsdag 6 mei rijdt er op werkdagen in de ochtendspits tussen Amersfoort Centraal en Barneveld Zuid een bijzondere trein; de Mat ‘64. Ook wel Apenkop genoemd. In het verleden reed de Mat’64 ook al op de Valleilijn. Enkele machinisten van RRReishebben deze trein toen zelfs nog bestuurd. Door een extra treinstel in te zetten, blijft de dienstregeling gelijk en kunnen de treinen één voor één worden vernieuwd. De Mat ‘64 vervoert evenveel reizigers als de huidige trein en rijdt in principe alleen op de volgende ritten: