BARNEVELD - Donderdag 5 september 2024, vond de ondertekening plaats van de nieuwe overeenkomsten voor het
Wmo-vervoer in de
regio Foodvalley (Valleihopper) en daarbij het aanvullend openbaar
vervoer (AOV-vervoer) voor de drie Utrechtse gemeenten Renswoude, Rhenen en Veenendaal.
Aanvullend openbaar vervoer
De aanbesteding van Valleihopper is daarmee met succes afgerond. Het vervoer wordt, net als nu, door vervoerder Munckhof Taxi B.V. uitgevoerd in de gebieden Barneveld, Veenendaal, Renswoude, Scherpenzeel, Rhenen en Nijkerk. Vervoerder Willemsen – de Koning Groep B.V. vervangt per 1 januari 2025 de huidige Vervoerservice Van Driel B.V. en rijdt in de gemeenten Ede – Wageningen. Connexxion Taxi Services B.V. gaat vanaf 1 januari 2025 opnieuw de callcenter werkzaamheden uitvoeren. Deze partijen ondertekenden de overeenkomsten en wethouder Jolanda de Heer-Verheij van de
gemeente Barneveld deed dit namens de Foodvalley gemeenten.
Valleihopper
Valleihopper verzorgt het sociaal-recreatief vervoer voor mensen met een Wmo-indicatie. Als zij zelf niet kunnen rijden en geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer dan kunnen inwoners uit de Food Valley-gemeenten een Wmo-(vervoer) indicatie aanvragen bij hun gemeente. Zij ontvangen dan een Valleihopper-pas waarmee zij gebruik kunnen maken van Valleihopper.
1 januari 2025
Dankzij de succesvolle aanbesteding kunnen inwoners van gemeenten uit de regio Foodvalley met een Wmo-vervoersindicatie de komende jaren gebruik blijven maken van Valleihopper. Dat geldt ook voor inwoners uit de Utrechtse gemeenten voor wie gewoon openbaar vervoer niet beschikbaar is. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) Valleihopper van start met de (nieuwe) contractpartijen. Dit doet het BVO namens de regio Foodvalley gemeenten en de provincie Utrecht. De regiogemeenten hebben in de offerte uitvraag aangegeven met de vervoerders (incl. het callcenter) een aantal maatregelen te willen doorvoeren om het vervoer in de regio te verbeteren. Alle partijen hebben innovaties aangeboden waarbij we ervan uit mogen gaan dat de kwaliteit van het vervoer mede hierdoor wordt verbeterd.
De vervoerders rijden per 1 januari 2025 emissie vrij (zero emissie) met uitzondering van een aantal rolstoelbussen.