Onderzoek: dit effect heeft de salderingsregeling op zonnepanelen-installatie in Nederland

24 jul , 12:07 Zakelijk
zonnepaneel
Chris Ouboter
“De consument raakt verward door het gekibbel van het kabinet”
BARNEVELD - 24 juli 2024 - Gaat de nieuwe salderingsregeling effect hebben op de populariteit van zonnepanelen in Nederland? Tot nu toe is dit effect minimaal, blijkt uit onderzoek van Homedeal. Ten opzichte van de eerste zes maanden van 2023 is er in de eerste zes maanden van 2024 een daling van vier procent te zien als het gaat om het aantal geïnstalleerde zonnepanelen.
Homedeal onderzocht de invloed van de aangekondigde wijziging van de salderingsregeling in Nederland per 2027. De regering plant om de saldering geleidelijk af te bouwen, wat betekent dat huishoudens een kleiner percentage van de opgewekte energie tegen het volledige tarief kunnen wegstrepen. Hierdoor wordt het voor consumenten financieel een stuk minder aantrekkelijk om zonnepanelen aan te schaffen.
Terugverdientijd blijft gelijk
Ondanks het feit dat uit de cijfers blijkt dat de installatie van zonnepanelen populair blijft, ziet Patrick Janssen, eigenaar van zonnepanelen installatiebedrijf Evectra B.V, dat de plannen over de salderingsregeling wel degelijk invloed heeft op het gedrag van de Nederlandse consument. “De consument raakt verward door het heen en weer gekibbel van het kabinet. Ze weten niet meer goed of zonnepanelen de investering nog waard zijn. Maar ik kan je zeggen: ook zonder de salderingsregeling blijven zonnepanelen een goede investering. Omdat onder andere de prijs van een zonnepaneel fors is gezakt, maakt dit de terugverdientijd weer gunstiger, maar ook door slimmer om te gaan met energie in combinatie met bijvoorbeeld een thuisaccu of energiemanagementsystemen.”
Een deel van de oplossing ligt volgens Janssen bij energiemanagementsystemen. “Deze op AI gedreven systemen gaan in combinatie met een dynamisch energiecontract een stap verder door het energieverbruik te monitoren en te optimaliseren. Ze bieden real-time inzichten en helpen gebruikers om efficiënter om te gaan met hun energieverbruik. Gebruik bijvoorbeeld stroom op momenten dat het beschikbaar is, zodat er minder opgewekte stroom overblijft.”
Nederland zoekt minder
De onwetendheid van de Nederlandse consument is terug te zien in het aantal zoekopdrachten in Google. ‘Terugleverkosten zonnepanelen’ werd nog nooit zo vaak gezocht als in mei en juni van dit jaar. In totaal meer dan 32.000 keer.
Meer weten over de salderingsregeling en de cijfers per provincie zien? Kijk dan hier.