Ziekenhuis Gelderse Vallei faciliteert persoonlijk contact met corona-patiënten

25 mrt 2020, 13:37 Nieuws

Bij de bestrijding van het coronavirus is goede medische en verpleegkundige zorg onontbeerlijk. Maar in tijden waarin zorgverleners met beschermende kleding patiënten moeten verzorgen en er geen bezoek aan corona-patiënten mogelijk is, doet dat afbreuk aan menselijk contact. Terwijl daar in deze onzekere tijden juist zoveel behoefte aan is. Ziekenhuis Gelderse Vallei heeft daarom razendsnel de mogelijkheid opgezet tot beeldbellen. Patiënten, zorgverleners en familieleden kunnen op die manier toch een menselijk gesprek met elkaar voeren.

Op de IC liggen patiënten met het coronavirus in strikte isolatie aan de beademing. Meestal worden zij in slaap gehouden. Bezoek aan deze patiënten is in principe niet mogelijk. Daardoor hebben familieleden hun dierbaren soms al langere tijd niet gezien. Door te beeldbellen met de verpleegkundige kunnen zij toch een idee krijgen van hoe het met hun dierbare gaat. De verpleegkundige maakt via een tablet contact met de familie. Zo kunnen zij hun dierbare zien, uitleg krijgen over de situatie en hun vragen stellen.

Zeer waardevol

‘Voor de familie is dit een zeer waardevol moment,’ zegt Leendert de Keijzer, gespecialiseerd IC-verpleegkundige in Ziekenhuis Gelderse Vallei. ‘Mensen zijn echt heel blij met deze mogelijkheid. Kijk, in een normale situatie hebben we direct contact met familieleden van de patiënt. Dan staan ze naast je. Ook als iemand met griep op de intensive care ligt. Dan mag familie gewoon op bezoek komen om bij hun naaste zijn. Maar bij corona hebben we niets om het te bestrijden. Daarom moeten we het zekere voor het onzekere nemen en kunnen we geen familie toelaten. Maar daardoor wordt de zorg onpersoonlijker. Er staat nu geen familielid naast het bed, die een hand vasthoudt of door de haren heen strijkt. Daarom is het beeldbellen echt een prachtige mogelijkheid in deze verschrikkelijke en zware tijd.’

Hartverwarmend

Marijke van der Steen, intensivist en Chief Medical Information Officer (CMIO) in het ziekenhuis beaamt dit: ‘Het is hartverscheurend om onder deze omstandigheden zo beperkt te worden in persoonlijk contact met je dierbare. Het is daarom hartverwarmend dat familieleden via beeldbellen nu toch een vorm van contact kunnen krijgen met hun naaste op de IC.’

Beeldbellen met de dokter

Ook op de klinische verpleegafdelingen in het ziekenhuis liggen patiënten met het coronavirus in strikte isolatie. Artsen of verpleegkundigen die hen aan het bed verplegen, zijn door de beschermende kleding nauwelijks herkenbaar. Dat terwijl er soms lastige, medisch-inhoudelijke gesprekken moeten worden gevoerd. Beeldbellen biedt dan een uitkomst. Via beeldbellen kan de patiënt de dokter of verpleegkundige in het gezicht aankijken, zonder hinder van mondkapjes, haarnetten en beschermende brillen. Patiënten ervaren deze vorm van contact als warmer en vriendelijker.

Samenwerking met Luscii

In Ziekenhuis Gelderse Vallei werken we met de app van Luscii. Dit bedrijf ontwikkelt software om medische begeleiding op afstand te faciliteren. Het ziekenhuis had al een samenwerking met Luscii lopen voor beeldbellen in andere toepassingen.