Voor Gelderse wegen zijn onlangs geluidsplafonds
vastgesteld. Daarmee krijgt verkeersgeluid op provinciale wegen een
kwalificatie, een normering die in kaart wordt gebracht. Met deze data kan de
provincie jaarlijks bezien of geluidsnormen op deze wegen worden overschreden.
Gelderland heeft er een nieuwe verantwoordelijkheid bij.
Controle van geluidsnormen op de zogeheten N-wegen. Want langs provinciale
wegen wonen Gelderlanders en zij moeten worden beschermd tegen geluidsoverlast.
Sinds begin dit jaar is de Omgevingswet ingegaan. De wetgever heeft bepaald dat
er een verkeersgeluid nu een maximale waarde krijgt. En die mag niet worden
overschreden. De provincie gaat daar dus actief op toezien.
Geluid is te berekenen. In vaktermen gaat dat via geluidbrongegevens
en geluidnormen, waar ook het RIVM bij betrokken is. De provincie heeft
overigens nog even de tijd. Eerst worden een jaar lang de auto’s op de
provinciale wegen geteld. Dat levert dan voldoende data op om een goede
geluidsproductie te berekenen.
Gezond en veilige leefomgevingsgedeputeerde Ans Mol: “We
gaan dus concreet geluidsgegevens verzamelen. Zodat we goed kunnen berekenen
wat de geluidsproductie van auto’s op onze wegen is. Wat mij betreft gaan we
bekijken of we vanaf 2026 onze geluidsnormen kunnen aanscherpen. Formeel zouden
we daar nog even mee mogen wachten, maar dat doen we dus niet. Zodat we hierin
eerder en meer voor inwoners kunnen betekenen.”
Er gaat dus echt wat veranderen op de Gelderse provinciale
wegen. Tot voor kort kon het verkeersgeluid onbeperkt toenemen. Maar dat heeft
de wetgever, via de nieuwe Omgevingswet, veranderd. Juist in de Achterhoek,
Stedendriehoek en de Metropoolregio worden deze geluidsnormen goed in de gaten
houden.