BARNEVELD - Drieëntachtig procent van de Nederlanders hecht
eraan te leven in een democratie. Dat blijkt uit het rapport: ‘Burgers over
democratie & rechtsstaat’ van het Sociaal- en Cultureel Planbureau (SCP).
Er is breed draagvlak voor de waarde van onze democratie. Mooi!
Tegelijkertijd betekent dit niet dat er geen zorgen zijn
over onze democratische rechtsstaat. Zo is het vertrouwen van de Nederlandse
bevolking in de ‘politiek’ en publieke instanties laag (en afgenomen in de
afgelopen jaren). Er ligt dus een opdracht voor de ‘politiek’ om ’vertrouwen te
bouwen’ én waar nodig de democratie te versterken.
BELANGEN WEGEN
Hierbij gaat het (naar mijn idee) om het bieden van
voldoende rechtsbescherming (om situaties als bij de Toeslagenaffaire te
voorkomen), het waarborgen van rechten en plichten uit onze Grondwet en het
versterken van de uitvoeringskracht van de overheid (doen wat je zegt, maar ook
helder zijn over wat echt kan of niet). De overheid heeft daarbij altijd
belangen te wegen en te beoordelen ten opzichte van het ‘algemeen publieke
belang’.
NUTTIG, GEWENST OF NODIG?
De opdracht van elke volksvertegenwoordiger, of je nu
gemeenteraadslid in Barneveld bent of lid van de Tweede Kamer bent, is het
dienen van het ‘algemeen belang’. Niet het individuele belang, maar wat voor
‘het welzijn van de gehele samenleving nuttig, gewenst of nodig is’. De Raad
voor het Openbaar Bestuur (ROB) bracht laatst ook een advies uit over ‘de stand
van het bestuur’. Daarin kwam men tot de conclusie dat: ‘Het lijkt wel of het
dienen van het algemeen belang in de ogen van de samenleving steeds minder een
legitimatie is voor keuzes die door het lokale bestuur worden gemaakt’. Een
interessante conclusie. Een conclusie die aan het denken zet.
HOE KOMT DIT?
De vraag is natuurlijk: hoe komt dit zo? Allereerst heb ik
de indruk dat het ‘tegengeluid’ harder klinkt dan het ‘voor of neutrale
geluid’. Het verkrijgen van een representatief beeld over wat (de meeste)
mensen echt vinden is behoorlijk ingewikkeld. Vaak laten degenen die ‘tegen’
zijn van zich horen (en dat is niet altijd de meerderheid). In zo’n geval is
het belangrijk om het algemeen publieke belang opnieuw te waarderen. Dit vraagt
veel van raadsleden en gemeentebestuurders. Helemaal als je bedenkt dat er
haast geen ontwikkeling in de samenleving te noemen is, waar geen weerstand
tegen bestaat.
GA ER MAAR AAN STAAN
Enerzijds hebben we meer woningen nodig voor bijvoorbeeld
onze jongeren, maar daardoor leveren anderen wel ‘uitzicht’ in. We willen
zorgen voor mensen in de knel, maar bij de realisatie van huisvesting voor
asielzoekers wordt afwijzend gereageerd. We willen niet in de file staan op weg
naar het werk of de supermarkt, maar leg de nieuwe weg graag wel ergens anders
aan. Ga er maar aan staan. Daarom heb ik veel respect en waardering voor onze
Barneveldse gemeenteraadsleden. Keer op keer hebben zij een weging te maken. En
vraagt het van hen weerbaar te zijn om soms moeilijke keuzes te maken in het
belang van het algemeen belang.
ZACHTE STEMMEN
Niet eenvoudig dus, want besluiten vanuit het algemeen
belang raken (of schaden soms) individuele belangen. Waarbij, wat mij betreft
althans, de belangen van de ‘minderheid’ wel altijd worden meegewogen door de
‘meerderheid’. Een democratie is namelijk pas sterk als er oog is voor de
positie van de minderheid. Temeer iemand de ene keer bij de ‘meerderheid’ kan
horen, maar de volgende keer zomaar bij de ‘minderheid’. Dat vraagt om een
inhoudelijke afweging en duidelijkheid over de wijze waarop besluiten tot stand
komen. Waarbij voor het ‘algemeen belang’ de ‘zachte stemmen’ óók een stem
krijgen in de raadzaal. Het vraagt een waardig en inhoudelijk scherp debat,
waarin alle belangen en omstandigheden aan bod komen voordat de ‘hamer valt’.
GELIJKWAARDIGHEID
Om het algemeen belang te dienen, is daarnaast samenwerking
nodig van gemeenten met de rijksoverheid. Het Rijk ziet gemeenten te vaak als
‘uitvoerder van overheidstaken’ in plaats van een gelijkwaardige medeoverheid.
Daar komt bovenop dat er vanuit het Rijk minder geld beschikbaar is. Terwijl
juist die gemeentelijke taken ook bijdragen aan het algemeen (lands)belang denk
bijvoorbeeld aan de bouw van woningen of het verbeteren van
bestaanszekerheid.
Bovendien valt er echt meer te verbeteren aan de
samenwerking tussen het Rijk en de gemeente. Denk aan het ontwikkelen van een
‘kader voor interbestuurlijke verhoudingen’. Maar ook het invoeren van een
‘uitvoeringstoets’ dat het overhevelen van taken naar gemeenten beter laat
verlopen. Het lost niet alles op, maar het zorgt er wel voor dat we als
(gezamenlijke) overheid meer vanuit gelijkwaardigheid naar vraagstukken kijken.
SAMENLEVINGSKRACHT
Overheden hebben samen verantwoordelijkheid te nemen en te
werken aan herstel van vertrouwen. Tegelijkertijd kan de overheid dit niet
alleen en moet dit ook niet alleen willen. Er zit immers veel kracht in de
samenleving zelf. Bij inwoners om samen de buurt veilig te houden door in de
buurt-app signalen door te geven of samen de straat schoon te vegen. Bij
ondernemers als het gaat om nieuwe innovaties op het gebied van duurzaamheid.
Bij maatschappelijke organisaties die met vrijwilligers de strijd aangaan tegen
eenzaamheid. Geweldig om te zien dat - ook in onze dorpen -
verantwoordelijkheid wordt gevoeld en genomen. Dit draagt bij aan een fijne
plek om te leven, vinden van oplossingen en dus ook aan onze democratie.
POLDEREN
In de samenwerking tussen overheden, inwoners, ondernemers
en maatschappelijke organisaties liggen kansen. In Nederland kennen we de
traditie van ‘polderen’. Zo is Nederland letterlijk gebouwd en zo leven we al
eeuwen samen. In onze tijd is ‘polderen’ synoniem komen te staan voor een ‘slap
compromis’. Helaas. Want er schuilt een ‘schoonheid in het compromis’. Door
‘geven’ en ‘nemen’ en samenwerking bouwen we aan oplossingen en aan het
onderlinge vertrouwen. Alleen zo komen we een stapje verder. Zo dienen we met
elkaar het algemene belang. Zo werken we vanuit verbinding aan sterke
gemeenschappen in Barneveld.
Jacco van der Tak, burgemeester Barneveld
Reageren? Mail naar [email protected].